Google
Harta Site (RO)

Site Map (EN)
Acasa

Cariera

Proiectare 3D
                 

Lectii
SolidWorks


Proiectare 2D

Galerie foto

Galerie video

Download

Servicii

Link-uri

Contact
Data lansare /
Release date
April 20, 2008

Acasa | Cariera | Proiectare 3D | Lectii SolidWorks  | Proiectare 2D

Galerie foto | Galerie video | Download | Servicii | Link-uri | Contact

Copyright 2015 Florin Ababei. All rights reserved.
Back to top  |  Back to Lectii SolidWorks  |  Trimite feedback  |  Feedback-uri primite

Lectii SolidWorks - LECTIA III.1 nivel AVANSAT
Parerea ta conteaza!
Va invit sa trimiteti idei si sugestii legate de aceste lectii. Lectiile sunt pe placul tau? Pentru ca aceste materiale sa fie mai bogate in informatii utile, trebuie ca si voi, cititorilor, sa contribuiti cu ceva! Spune-mi sugestiile tale referitoare la continutul lor, daca ti se pare util sau nu, daca merita tot acest efort sau nu, sau chesti de genul asta.
Te rog sa folosesti link-ul de mai jos pentru a-mi trimite feedback.

Pentru a afla noutati si a fi curent cu actualizarea paginii,
da LIKE florinababei.eu pe Facebook! Multumesc!

Unelte specializate in SolidWorks: Weldments (pentru crearea structurilor sudate).

L3.1.1 Notiuni introductive

In aceasta lectie imi propun sa va prezint pasii necesari ce trebuie sa ii parcurgeti pentru a realiza o structura sudata utilizand functiile specifice Weldments. Structura sudata este de fapt un ansamblu insa este de preferat sa fie prezenta in tabelul de componenta ca o singura pozitie. In acest scop, functiile Weldments creaza un part cu mai multe corpuri (multi body). Functiile Weldments includ: inserarea guseelor, capacelor pe capete, sudurilor, taierea profilelor pentru o imbinare corecta, gruparea corpurilor in o substructura, generarea automata a unei liste cu lungimile si unghiurile de debitare ale profilelor componente.
Sa fiu sincer, pana la a utiliza aceasta unealta, cele cateva structuri sudate (nu complicate, dealtfel) la care am lucrat le-am alcatuit part cu part si totul reunit intr-un ansamblu. Aceasta abordare presupune multa munca si nu o recomand nimanui.
Pentru o structura sudata realizata cu functia specializata Weldments, SolidWorks genereaza o lista de repere - Cut-List (grupate dupa tip si dimensiune). Amplasarea profilelor ce compun structura sudata se face de-a lungul unei schite 2D sau 3D. Profilele le puteti gasi in Design Library (in sectiunea SolidWorks Content) sau le puteti crea singuri (cazul unor profile speciale sau care nu le regasiti printre cele descarcate). Va voi prezenta modalitatea de creare si salvare a unui astfel de profil in librarii precum si cateva tehnici de schitare 3D.

Iata ce va propun sa realizati in aceasta lectie: un scaun (care poate fi foarte bun pentru o sectie de productie). Intr-o lectie viitoare vom crea blatul din lemn (cu editarea in context ansamblului pentru realizarea gaurilor) si vom crea un ansamblu folosind organe de asamblare din librarii.
L3.1.2 Schitarea in 3D

Nu intentionez sa tratez in amanunt acest capitol insa doresc sa va arat ca se poate si altfel decat schitand in plane create succesiv (schite 2D). Schitarea 3D este cea mai usoara metoda de a crea structura wireframe pe care sa amplasam profilele. Pe masura ce vom executa schita, voi oferi amanunte asupra tehnicilor de schitare 3D.
Click pe 3D Sketch din tabul Sketch (Command Manager). In FeatureManager Design Tree apare schita 3DSketch1. Click pe Plane (din acelasi tab) pentru a insera un plan in aceasta schita. Ce vom schita cand planul astfel creat este activ va apartine acestuia (vom constrange entitatile create sa apartina planului, chiar daca ele fac parte dintr-o schita 3D).
Observatie:
Daca nu aveti butonul Plane in tabul Sketch, adaugati-l facand click dreapta in zona CommandManager, alegand Customize... si alegand in tabul Commands, Categories/Sketch. Identificati si trageti butonul in pozitia dorita din CommandManager.
Ca si First Reference alegeti planul Top si bifati Coincident. Validati. Atentie, suntem in continuare in schtarea 3D.
Este astfel creat in plan care, cand este activ, are marginile galbene si afiseaza un grid pe el. Daca doriti sa il dezactivati, faceti dublu click intr-o zona libera a zonei grafice. Planul devine astfel gri.
Activati-l din nou facand dublu click pe muchia lui. Trasati un dreptunghi avand centrul in origine. Dimensionati laturile acestuia. Laturile dreptunghiului si liniile de constructie apartin planului.
Inactivati planul. Continuam schitarea 3D (eu am facut aranjat doua Viewport-uri pentru a va infatisa si fi foarte sugestiv ce se intampla), trasand din colturile dreptunghiului linii verticale ce reprezinta picioarele scaunului. Click pe Line. Observati ca langa cursor a aparut planul in care vom efectua schitarea (in cazul nostru XY). Puteti schimba oricand planul de schitare apasand tasta Tab. baleind intre planele XY, YZ, ZX. Avesti astfel posibilitatea sa fortati linia sa fie in lungul unei axe a planului respectiv.
Pozitionati pointerul deasupra unui colt al dreptunghiului (apare concentricitatea!), click si trageti vertical in jos mouse-ul. Langa planul de schitare de langa cursor apare cu galben marker-ul ce indica faptul ca schitam in lungul axei Y. Este in regula, asta si dorim. Click pentru definitivarea liniei si apoi adaugati dimensiunea.
Trasez un alt picior in acelasi plan XY insa de aceasta data omit sa trasez linia in lungul axei Y. (am setat 4 viewport-uri pentru o mai mare claritate) Nu este nici o problema, ies cu Esc din schitarea liniei, click pe linie si selectez Along to Y in PropertyManager.
Trasam si celelalte doua picioare. Avand unul din picioare cotat, nu ne ramane decat sa aducem capatele liniilor celorlalte picioare la nivelul primului. Click pe doua capete de linii (tinand tasta Ctrl apasata) si selectati Along X sau Along Z, functie de perechea de puncte selectata.
Trasam (in aceeasi schita 3D) liniile corespunzatoare viitoarelor profile de rigidizare a picioarelor. Pornim cu Line de pe unul din picioare si trasam in lungul axelor Z si X, sau, mai simplu, trasati un Rectangle pornind de la unul din picioare pana la piciorul diagonal opus avand ca planul de schitare sa fie ZX. Schita va fi nedefinita (albastra). Pentru a o defini, click pe rand pe liniile rezultate si setati Along Z sau X. La final adaugati cota de 100 mm. La final iesiti din schitarea 3D.
L3.1.3 Crearea si salvarea in librarii a unui profil

In SolidWorks Content, directorul Weldments gasiti librarii cu majoritatea profilelor (teava patrata sau dreptunghiulara, otel cornier cu aripi egale sau neegale, profile U, I, etc). Tot ce trebuie sa faceti, este sa descarcati arhiva cu standardul dorit si sa o dezarhivati in directorul definit in Tools/Options, System Options, File Locations, Weldment Profiles. Sau puteti sa o dezarhivati intr-o alta locatie dar trebuie sa o adaugati si pe aceasta printre caile de cautare ale Weldment Profiles din System Options.
Pentru un profil ce nu il gasiti printre cele deja definite, va trebui dvs. sa il definiti si sa il salvati ca si Lib Feat Part (*.lfp,*.sldlfp) sau, cea mai simpla metoda, sa deschideti un astfel de fisier din librarii  (cu extensia sldlfp) ce se aseamana ce doriti sa adaugati, faceti modificarile de rigoare si il salvati cu alt nume.
Deschideti un part nou si schitati profilul de mai jos. Adaugati la final punctele marcate cu bleu pentru pozitionarea profilului de-a lungul schitei (in paranteza fie spus, la inserarea pe o schita a unui profil, aveti posibilitatea sa pozitionati profilul in lungul schitei in unul din punctele definite sau in capetele segmentelor - endpoint - ce compun schita).
Avand schita definitivata, iesiti din schitare. Apoi click pe ea in FeatureManager desidn tree, mergeti in File/Save as... si schimbati la Save as type pe Lib Feat Part (*.sldlfp). Browse pe disc in licatia unde sunt profilele weldments si, pentru a nu le incurca cu cele instalate, va recomand sa creat un folder numit my profile iar in acesta un alt folder denumit profil L cu aripi neegale
Salvati in acest ultim folder fisierul sub denumirea L 40x15x3.sldlfp
Observatie:
Pentru a gasi un profil creat, trebuie neaparat sa creati aceste doua foldere (care dealtfel pot avea ce denumire doriti). In acest fel va puteti ordona baza de date cu profile dupa tip sau standard.
L3.1.4 Inserarea profilelor in part

Faceti vizibil toolbar-ul Weldments sau bifati-l ca fiind vizibil in CommandManager. Click pe Structural Member. In tabul Selections, la Standard alegeti my profile, la Type alegeti profil L cu aripi neegale iar la Size: L 40x15x3
Aici puteti remarca de ce informatiile trebuiesc structurate in acele doua foldere care de fapt corespund cu Standard si Type.
Pentru Path segments: trebuie sa indicati pe care segmente ale schitei sa apicam profilul ales.
Vrem sa amplasam profilul cu latura lunga orizontala si la interior iar cea scurta orientata in sus, avand punctul de pozitionare pe mijlocul laturii mari. Punctul implicit in care SolidWorks pune profilul de-a lungul schitei este originea schitei. Il vom orienta corespunzator punand unghiul de orientare 270 grade si apoi click pe Locate Profile. SolidWorks va face zoom pe schita profilului si ni se ofera posibilitatea selectarii punctului de pozitionare. Click pe punctul definit de noi pe mijlocul laturii mari. Profilul se va muta corespunzator.
Continuam plasarea profilului pe celelalte trei laturi ale cadrului superior. Remarcati ca au aparut optiuni pentru setarea modului de tratare a colturilor: End Mitter - colturi taiate la unghi si End Butt 1 sau End Butt 1 - colturi drepte suprapuse. Vom lasa setarea implicita (End Mitter)
Este cazul sa aruncati o privire in FeatureManager design tree: a aparut o noua pozitie: Cut list in care Solidworks grupeaza dupa forma si marime toate profilele unei structuri sudate. Acest Cut list se va insera ulterior in desen oferind informatii necesare executarii structurii sudate. Dupa fiecare inserare de profile, icon-ul ce apare in fata denumirii Cut list indica faptul ca trebuie facut update. Click dreapta pe Cut list si alegeti update. A fost creat un folder in care sunt cele patru pozitii de profil identice ca forma si dimensiuni iar icon-ul s-a schimbat.
Tot in FeatureManager design tree au aparut o alte pozitii noi: Weldment - ne semnaleaza ca s-au utilizat uneltele weldments pentru modelare, fiind automat debifata casuta Merge result la operatiile de tip extrude, astfel incat se lucreaza cu multi body.
Structural member1 este profilul inserat.
Continuam inserarea profilelor pentru picioare. De aceasta data vom folosi Square tube 30x30x2.6 (standard ISO). Lasam ca punct de pozitionare cel implicit: centrul tevii patrate.
Daca doriti, puteti crea dvs acest profil in librariile proprii (my profile) intr-un folder denumit de exemplu teava patrata. Aveti schita mai jos si nu uitati sa puneti punctele de pozitionare a profilului pe intersectiile imaginare ale laturilor exterioare (la colturi de fapt).
Nu uitati sa faceti update la Cut list.
Pentru intariturile picioarelr vom folosi Square tube 20x20x2 (standard ISO) avand punctul de pozitionare cel implicit.
Tot ce trebuie sa mai facem este sa taiem profilele tocmai inserate la nivelul profilului ce materializeaza piciorul scaunului (facand o sectiune, observati ca avem intersectie in cele patru colturi).
Apelam functia Trim/Extend din toolbar-ul Weldments. In Bodies to be trimed selectati cele patru profile orizontale inserate la pasul anterior iar pentru Trimming Boundary, click pe Bodies si apoi selectati cele patru picioare.
Realizam pe rand guseele care rigidizeaza unul din picioare de cadrul superior. Apelam unealta Gusset si selectam doua suprafete plane adiacente: una de sub cadru si cealalta pe laterala piciorului unde dorim amplasarea guseului. Setam dimensiunile profilului, grosimea guseului si pozitionarea acestuia centrata.

Executam si capacul piciorului respectiv utilizand unealta End Cap. Selectam fata pe care dorim sa realizam capacul, setam grosimea acestuia la 3 mm, lasam la 0.5 Thickness ratio (pentru a avea dimensiuni mai mici decat cele ale piciorului). Setarea pe 1 a acestei valori face ca dimensiunile capacului sa fie egale cu dimensiunea interioara a profilului iar la valoarea 0, capacul sa aiba aceleasi dimensiuni ca si profilul la exterior.
Bifati Chamfer corners si setati valoarea la 4 mm.
Pentru piese avand unul sau doua plane de simetrie, va recomand sa utilizati Mirror pentru a obtine celelalte gusee si capace. Eu am realizat oglindirea pe rand dupa planele Front si Right.
Faceti update la Cut List pentru ca SolidWorks sa grupeze elementele.
Nu ne mai ramane decat sa adaugam sudurile necesare. Trebuie sa va spun ca aceste suduri sunt oarecum limitate de conditiile geometrice si pot fi uneori sugestive in desene dar cea mai buna cale este sa adaugati sudurile in desene folosind Weld Symbol din Annotate/CommandManager. Voi adauga aceste suduri pentru unul din picioare. Apelati functia Fillet Bead. Setati pentru Bead Type: Full length, pentru Bead Type: 2.5 mm, lasati bifata Tangent propagation. Pentru Face Set1 si Face Set2 selectati doua suprafete adiacente ale corpurilor ce urmeaza a se suda. Programul identifica muchia de intersectie si ne ofera un preview.

Realizati in mod similar sudurile pentru guseu. De aceasta data alegeti la Bead Type: Intermittent si setati restul parametrilor ca in figura. Bifati si Other side pentru a pune sudura si pe fata opusa guseului.
La final sudati capacul la capatul piciorului.
Folosind Mirror, oglinditi astfel incat sa aveti suduri peste tot apoi, folosind Hole Wizard realizati 8 gauri 5.5, cate doua pe fiecare element al cadrului superior.
In plus puteti adauga proprietati (Description, Material, etc) care le puteti vedea in Cut List (cu click dreapta pe Cut-List-Item1, alegand Properties, vedeti si puteti edita proprietatile. Ultimile doua sunt adaugate de mine).

Aveti posibilitatea sa grupati elemente din Cut List pentru a crea sub structuri sudate (selectandu-le din Cut List si alegand din meniul contextual aparut la click dreapta Create Sub-Weldment). Acest Sub-Weldment il puteti insera intr-un nou part.
In concluzie, Weldments este o unealta specializata cu care puteti crea facil structuri sudate, avand avantajul ca gasiti deja create o gama larga de profile standardizate.