Google
Harta Site (RO)

Site Map (EN)
Acasa

Cariera

Proiectare 3D
                 

Lectii
SolidWorks


Proiectare 2D

Galerie foto

Galerie video

Download

Servicii

Link-uri

Contact
Data lansare /
Release date
April 20, 2008

Acasa | Cariera | Proiectare 3D | Lectii SolidWorks  | Proiectare 2D

Galerie foto | Galerie video | Download | Servicii | Link-uri | Contact

Copyright 2015 Florin Ababei. All rights reserved.
Back to top  |  Back to Lectii SolidWorks  |  Trimite feedback  |  Feedback-uri primite

Lectii SolidWorks - LECTIA II.5 nivel INTERMEDIAR
Mate Reference si o scurta introducere in Sheet Metal

L2.5.1 Notiuni introductive

Pentru inserarea unui numar mare de componente intr-un ansamblu irosim mult timp pentru adaugarea constrangerilor necesare. Daca printre aceste componente multe sunt part-uri identice (cum ar fi organe de asamblare, etc.), SolidWorks vine cu cateva metode de a scurta timpul petrecut cu inserarea acestora in ansamblu, oferindu-ne posibilitatea de a ne concentra pe design. Mate Rerefence adauga in mod automat cateva constrangeri la inserarea reperul iar Smart Component executa operatii (feature) si/sau il populeaza cu organe de asamblare sau orice alte componente alese la momentul definirii lui ca fiind smart.
Pentru exemplificare vom modela doua repere simple, vom initia un ansamblu cu unul dintre ele, vom insera celalalt reper si cateva organe de asamblare din Toolbox pentru ca, in lectia viitoare sa-l definim ca fiind Smart si insera din nou in ansamblu, profitand de faptul ca este smart.

Parerea ta conteaza!
Va invit sa trimiteti idei si sugestii legate de aceste lectii. Lectiile sunt pe placul tau? Pentru ca aceste materiale sa fie mai bogate in informatii utile, trebuie ca si voi, cititorilor, sa contribuiti cu ceva! Spune-mi sugestiile tale referitoare la continutul lor, daca ti se pare util sau nu, daca merita tot acest efort sau nu, sau chesti de genul asta.
Te rog sa folosesti link-ul de mai jos pentru a-mi trimite feedback.

Pentru a afla noutati si a fi curent cu actualizarea paginii,
da LIKE florinababei.eu pe Facebook! Multumesc!


L2.5.2 Modelare Componente. Primul model

Initiati un part nou si schitati un dreptunghi pe planul Top, folosind Center Rectangle, cu dimensiunile de mai jos. Extruded Boss/Base pe inaltimea de 3 mm.

Completati modelul schitand un alt dreptunghi pe fata superioara, Extrude Boss/Base pe inaltimea de 35 mm, apoi tesiti toate colturile.
Inserati, folosind Hole Wizard, doua gauri, pozitionatile fata de margine si una fata de alta.
Rotunjitim (folosind Fillet) coltul interior cu raza de 3 mm si pe cel exterior cu raza de 6 mm (trebuie sa pastram constanta grosimea de material. nu?). Salvati part-ul cu denumirea Coltar.
L2.5.2.1 Convertirea modelului in Sheet Metal

Nu este un pas obligatoriu insa va prezint cum se face ca o introducere pentru o lectie viitoare cu si despre Sheet Metal.
Reperele din tabla sunt in general folosite ca si carcase, masti sau suporti pentru alte componente si sunt concepute in starea indoita. Au particularitatea ca una din dimensiuni si anume grosimea este de regula mult mai mica decat celelalte. SolidWorks are functii specifice lucrului cu table (cum ar fi Edge Flange, Mitter Flange, Jog, Hem, etc), calculeaza desfasurata (Flat-Pattern). Daca constructia modelului este realizata sa suporte transformarea in Sheet Metal (grosime egala a peretilor modelului, spre exemplu), chiar daca modelarea a fost realizata neutilizand functiile specifice Sheet Metal, avem posibilitatea sa il transformam in part Sheet Metal. Pentru aceasta, click pe Insert Bends din toolbar-ul Sheet Metal. Trebuie sa selectati ca si fata fixa fata superioara a modelului (indicata cu albastru), introduceti raza 3 mm (am presupus ca raza de indoire este egala cu grosimea tablei din care este confectionata piesa), K-Factor = 0.5 la Bend Allowance si confirmati. SolidWorks va transforma part-ul intr-un part Sheet Metal ce-l puteti desfasura apasand pe Flatten sau activand configuratia DefaultSM-FLAT-PATTERN.
Voi insista mai mult asupra acestor parametri si influienta lor la calcularea desfasuratei in lectia dedicata pentru Sheet Metal.
Observatie:
Adaugarea razelor la model nu este obligatorie, transformarea din model obisnuit in sheet metal se face cu adaugarea automata a razei specificata.

L2.5.2.2 Mate Reference

Aceasta facilitate nu face altceva decat sa insereze pentru dvs. constrangerile (mate) ce le-am definit odata (sau ulterior) cu construirea modelului.
Sfat:
Cautati ca modelele create sa aiba definit un astfel de Mate Reference si veti castiga timp pretios in procesul de design. Pur si simplu tragand din librarii in ansamblul dvs un astfel de model sau inserandu-l folosind Insert/Component/Existing Part/Assembly..., acesta se va pozitiona singur pe elementul dorit (adaugand mate de tip concentricitate si/sau coincidenta). Pentru definirea completa a lui nu va ramane sa adaugati dvs (cand este cazul) un alt mate. Ati salvat 60% din timpul necesar definirii elementelor inserate intr-un ansamblu.

Intoarceti modelul si selectati muchia unei gauri. Procedez astfel intrucat intentionez sa pozitionez part-ul pe o gaura si sa obtin in acest mod automat o concentricitate (pe gaura) si o coincidenta pe suprafata. Click in meniul Insert/Reference geometry/Mate Reference...
In Primary Reference Entity apare selectata muchia. Confirmati, fara a mai umbla prin celelalte optiuni. SolidWorks va crea in FeatureManager design tree un folder denumit MateReferences in care veti gasi un element (in cazul nostru denumit Default) editabil in orice moment.   


L2.5.3 Modelare Componente. Al doilea model

Acest model il vom defini de la bun inceput ca fiind Sheet Metal. Schitati pe planul Top un dreptunghi cu dimensiunile date si apelati Base-Flange/Tab din Toolbar-ul Sheet Metal (apropo, un part de acest tip trebuie inceput obligatoriu cu aceasta comanda). Setati grosimea tablei la valoarea 3 mm si pe K-Factor = 0.5.

Initiati pe fata superioara o schita si trasati cele doua gauri cu diametrul de 6.5 mm, avand grija sa le pozitionati fata de margine si una fata de alta. Nu va ramane decat sa finalizati gaurile apeland Extruded Boss/Base in care bifati Link to thickness pentru a avea decuparea executata corect chiar daca schimbam grosimea de tabla.
Salvati part-ul cu denumirea Placa.


L2.5.4 Crearea ansamblului si efectele generate de Mate Reference

Avand ultimul part modelat activ, initiati un ansamblu si inserati-l in origine.

Presupunand ca aveti deschis si primul part modelat, inserati-l in ansamblu (daca nu il aveti deschis, nu aveti decat sa il cautati apasand pe Browse). Veti observa ca acesta se "lipeste" de suprafata exterioara a placii sau, la apropierea de una din gaurile din ea, "sare" si se pozitioneaza cu muchia de jos a gaurii concentrica si totodata ramane coincidenta cu fata superioara a placii. Este de fapt rezultatul a ceea ce ati adaugat ca si Mate Reference.

Sa exersam putin pentru a trece prin cele doua cazuri: pozitionare pe suprafata sau pe una din gauri. Pentru prima situatie, click pentru a pozitiona reperul pe suprafata. Trebuie sa confirmati coincidenta dintre muchia definita la Mate Reference si fata placii. Veti regasi acest mate (Coincident1) daca va uitati in FeatureManager design tree.
Daca trageti de piesa, aceasta va "aluneca" pe suprafata superioara a placii (semnul "-" din fata part-ului (in FeatureManager design tree) va indica faptul ca nu este complet definit in raport cu celelalte elemente, avand grade de libertate.

Pentru a puncta si cealalta situatie, stergeti ultimul part introdus si reintroduceti-l dar de aceasta data pozitionati cursorul deasupra gaurii dinspre centrul placii (pentru ca vreau sa pozitionez coltarul cu latura indoita inspre exteriorul ei). Inca nu faceti click pentru a continua comanda ci apasati pe tasta Tab. Veti observa ca piesa noastra se pozitioneaza in raport cu fata interioara a partii superioare a placii. Este util acest demers in situatia in care dorim sa schimbam pozitionarea ei sau daca de la inserare ea a fost nealiniata corespunzator.

Nota:
Daca vectorul normal la suprafata selectata la definirea constrangerii si vectorul normal la suprafata pe care constrangem piesa noastra au aceeasi directie, atunci acel mate este aliniat (aligned), in caz contrar fiind nealiniat (anti-aligned)


Apasand succesiv tasta Tab si miscand usor cursorul pentru a se face update a pozitiei, asigurati-va  ca piesa este pe fata superioara a placii si faceti click.
La final veti regasi in FeatureManager design tree cele doua mate-uri: coincidenta si concentricitate.

Pentru a scoate partul din starea float (observati ca are "-" in fata lui, tragand de el se roteste in jurul axei gaurii si aluneca pe suprafata placii), adaugati concentricitate intre cele doua gauri ale coltarului si respectiv ale placii.
L2.5.5 Inserarea organelor de asamblare

Inserati din Toolbox organele de asamblare dorite pentru a completa modelul. Dupa cum stiti sau lesne puteti observa, elementele din Toolbox sunt construite avand deja definit Mate Reference pentru a le inserare fara prea mari batai de cap. De cele mai multe ori nu mai este necesar sa mai adaugati nici un mate, lasandu-le cu un grad de libertate (rotatia in jurul axei proprii).

L2.5.6 Concluzii

Recomand utilizarea Mate Reference pentru toate part-urile care de regula se constrang in acelasi mod de fiecare data. Salvati in acest fel timp pretios. Chiar daca nu ati facut de la bun inceput acest lucru, editati dupa prima inserare respectivul part si adaugati Mate Reference.
Aveti totusi o limitare pe care eu o consider minora in raport cu beneficiile aduse de Mate Reference: part-ul definit in modul prezentat are referinte externe. Inserandu-l intr-un alt ansamblu, il puteti modifica insa NU puteti adauga alte referinte externe cu componentele ansamblului curent.

Lectia urmatoare vom transforma reperul Coltar intr-un element Smart ce va fi capabil sa execute operatii si sa-si insereze organele de asamblare deja definite.

Observatie:
Daca distantele dintre cele doua gauri de pe cele doua modele NU sunt egale, Solidworks va genera o eroare, ansamblul devenind Over Defined. Pentru a evita astfel de situatii puteti executa gaurile de pe placa "in context", caz in care ca element definit ca si Mate Reference va fi suprafata de asezare a coltarului.
In lectia viitoare veti invata o alta metoda de a obtine acele gauri si in plus de a le popula cu organe de asamblare.