Google
Harta Site (RO)

Site Map (EN)
Acasa

Cariera

Proiectare 3D
                 

Lectii
SolidWorks


Proiectare 2D

Galerie foto

Galerie video

Download

Servicii

Link-uri

Contact
Data lansare /
Release date
April 20, 2008

Acasa | Cariera | Proiectare 3D | Lectii SolidWorks  | Proiectare 2D

Galerie foto | Galerie video | Download | Servicii | Link-uri | Contact

Copyright 2015 Florin Ababei. All rights reserved.
Back to top  |  Back to Lectii SolidWorks  |  Trimite feedback  |  Feedback-uri primite

Lectii SolidWorks - LECTIA II.2 nivel INTERMEDIAR
In aceasta lectie vom modela o piesa-suport pornind de la desenul 2D
(executat in AutoCAD).
L2.2.1 Notiuni introductive
Modelarea unei piese, oricat de simpla ar fi, presupune parcurgerea unor pasi de care depinde intr-o foarte mare masura usurinta executarii ei. Acesti pasi sunt:
  1. Alegerea profilului. Care este cel mai bun profil cu care sa incepem modelarea?
  2. Alegerea planului de schita. Profilul ales poate fi schitat pe mai multe planuri de referinta, functie de cum dorim sa fie orientata piesa in vederea izometrica, etc.
  3. Intentia de desen ("Design Intent") reprezinta modul cum ordonam operatiile (Feature) si dimensiunile unui model si guverneaza relationarea dintre operatii in model sau modele intr-un ansamblu.
  4. Modelarea propriu-zisa.
Utilizarea desenului plan (in format DWG) la modelarea tridimensionala (3D) usureaza foarte mult modelarea unei piese intrucat ne putem folosi de schite si de elemente din schite pentru obtinerea profilului dorit. Daca dorim parametrizarea modelului va trebui sa definim complet schitele utilizand dimensiuni si/sau constrangeri.
L2.2.2 Desenul 2D al piesei
Se presupune ca desenul 2D este corect realizat, proiectiile (2 sau de preferabil 3) sunt aliniate si entitatile sunt realizate pe layere distincte (pentru contur, axe, cote, hasuri, linii ascunse, observatii etc). Desenul 2D utilizat in aceasta lectie poate fi descarcat utilizand link-ul de mai jos.
lectia_ii_2.dwg
Descarcati desenul 2D in format DWG (AutoCAD R14) prezentat in aceasta lectie.
Click pe icon-ul alaturat.


L2.2.3 Importul schitei 2D in SolidWorks
Se face utilizand comanda File/Open si selectarea din meniul popup Files of type optiunea DWG (*.dwg). In caseta de dialog DXF/DWG Import se alege Import to a new part. Se da Next si se va afisa caseta de dialog DXF/DWG Import - Drawing Layer Mapping in care se deselecteaza layerele care nu sunt folositoare pentru modelarea propriuzisa (note, hasuri, dimensiuni, etc). In exemplul nostru vom lasa bifat doar layerul Contur. Alaturat in fereastra Preview ni se infatiseaza ce entitati vor fi importate. Se da Next si se va afisa caseta DXF/DWG Import - Document Settings in care trebuie sa aveti bifata optiunea Import this sheet cu to a 2D sketch si vom seta la Units of imported data pe Millimeters. Se va bifa si optiunea Add constraints pentru a se adauga in mod automat constrangerile pe care le identifica programul (orizontalitate, verticalitate, coliniaritate, tangenta, etc). In final se apasa butonul Finish. Iata ce vom obtine:
L2.2.4 Definirea proiectiilor
In acest moment va trebui sa definim dispunerea proiectiilor. Prin aceasta, schitele se vor "plia" in orientarea corecta in sistemul ortogonal X-Y-Z. Inainte de a putea defini alte vederi, trebuie definita vederea Front: utilizati oricare din metodele de selectie (fereastra, "chain" sau selectarea individuala cu tasta CTRL apasata) si selectati schita dorita apoi click pe iconul Front din toolbar 2D to 3D. Apare Sketch2 in planul Front, schita devenind gri.
Repetam pasul pentru proiectia pe planul Bottom, selectand schita de jos, aceasta pliindu-se intr-un plan paralel cu planul Top devenind la randul ei gri, generand schita Sketch3.
Iesim din modul de editare a schitei si se observa ca vom avea trei schite corespunzatoare celor trei proiectii. In situatia in care la selectie ati omis vre-un element, acesta va ramane in Sketch1, avand in final patru schite.
L2.2.5 Alinierea proiectiilor
O vedere normala la planul Top ne sugereaza faptul ca schitele Sketch3 si Sketch4 nu sunt aliniate, existand un decalaj pe axa Z.
Pentru a putea utiliza elemente din cele doua schite in procesul de modelare, schitele trebuiesc aliniate. Schita al carui element este selectat primul se muta si se aliniaza cu schita al carui element este selectat al doilea.
Selectati cu mouse-ul ca prim element linia din schita Sketch3 - care nu este aliniata si dorim sa o mutam, apasati CTRL, selectati vertexul din schita Sketch4 apoi click pe butonul 2D to 3D. Efectul este deplasarea schitei Sketch3 in lungul axei Z si alinierea cu schita Sketch4.
O vedere normala la planul Top:
O vedere normala la planul Right:
O vedere trimetrica:
L2.2.6 Modelarea propriu-zisa
Avand schitele aliniate incepem modelarea.
Pasul 1.
Click pe Sketch3 in FeatureManager design tree apoi click pe Extruded Boss/Base din toolbar Features.
In tabul From setam Vertex apoi click pe punctul (ce va fi marcat cu culoare verde) din imaginea de mai jos (Point1@Sketch4)
In tabul Direction 1 alegem Up To Vertex si apoi click pe punctul magenta (Point3@Sketch2).
Intrucat schita contine mai mult decat un singur contur inchis vom selecta contururile care vor fi procesate. Click in tabul Selected Contours apoi click pe cele trei regiuni care completeaza conturul alungit al bazei piesei modelate (Sketch3-Region<1>, Sketch3-Region<2> si Sketch3-Region<3>).
Un preview cu rezultatul operatiei este afisat pe masura ce selectam aceste regiuni.
Validam operatia si avem prima operatie efectuata.
Observatii:
In mod deliberat nu am selectat contururile circulare din Sketch3, selectarea lor in acest prim pas ar fi impus o operatie in plus la modelare pentru executarea acelor doua alezaje.
Dupa executarea operatiei, schita Sketch3 devine ascunsa (hide). Utilizand-o in continuarea lectiei, am facut-o vizibila (Show).
Pasul 2.
Intrucat doresc executarea uneia din cele doua urechi, este necesar sa completam schita Sketch2 cu doua segmente astfel incat sa ne delimitam conturul acesteia.
Editam Sketch2 si trasam cu Line cele doua segmente verticale avand grija sa realizam inchiderea conturului urechii (capatul de final al liniilor sa se afle pe segmentul orizontal indicat in figura de mai jos). Apoi iesim din editarea schitei.
Click pe Sketch2 in FeatureManager design tree apoi click pe Extruded Boss/Base din toolbar Features.
In tabul From setam Vertex apoi click pe punctul (ce va fi marcat cu culoare verde) din imaginea de mai jos (Point1@Sketch4)
In tabul Direction 1 alegem Up To Vertex si apoi click pe punctul magenta (Point5@Sketch4).
Intrucat schita contine mai mult decat un singur contur inchis vom selecta conturul care va fi procesat. Click in tabul Selected Contours apoi click pe cele regiunea care formeaza urechea piesei modelate (Sketch2-Region<1>).
Un preview cu rezultatul operatiei este afisat dupa ce am selectat regiunea.
Validam operatia.
Observatii:
In mod deliberat nu am selectat contururul circular din Sketch4, selectarea lui ar impne o operatie in plus la modelare pentru executarea alezajului.
Dupa executarea operatiei, schita Sketch2 devine ascunsa (hide). Utilizand-o in continuarea lectiei, am facut-o vizibila (Show).
Pasul 3.
Intrucat dorim executarea pragului dintre cele doua urechi, este necesar sa completam schita Sketch4 cu doua segmente orizontale astfel incat sa ne delimitam conturul acestuia.
Editam Sketch4 si trasam cu Line cele doua segmente avand grija sa realizam inchiderea conturului (capatul de final al liniilor sa se afle pe segmentele verticale).
Apoi iesim din editarea schitei.
Click pe Sketch4 in FeatureManager design tree apoi click pe Extruded Boss/Base din toolbar Features.
In tabul From setam Vertex apoi click pe punctul (ce va fi marcat cu culoare verde) din imaginea de mai jos (Point9@Sketch3)
In tabul Direction 1 alegem Up To Vertex si apoi click pe punctul magenta (Point11@Sketch3).
Intrucat schita contine mai mult decat un singur contur inchis vom selecta conturul care va fi procesat. Click in tabul Selected Contours apoi click pe regiunea care formeaza pragul ce se doreste a fi modelat (Sketch4-Region<1>).
Un preview cu rezultatul operatiei este afisat dupa ce am selectat regiunea respectiva.
Validam operatia.
Observatie:
Dupa executarea operatiei, schita Sketch4 devine ascunsa (hide). Pentru o mai clara vizualizare a modelului am facut-o vizibila (Show).
Pasul 4.
Completam modelul cu elementul lipsa: urechea simetrica.
Initiem o schita noua pe planul indicat in figura de mai jos apoi tinand tasta CTRL apasata selectam cu mouse-ul muchiile care dau conturul urechii modelate la Pasul 2 (acestea odata selectate isi schimba culoarea) si apoi click pe butonul Convert Entities din toolbar Sketch. Elementele schitei sunt generate. Iesim din editarea schitei. Orice modificare pe schita Sketch2 care guverneaza urechea realizata la Pasul 2 se va rasfrange si asupra urechii modelate acum datorita acestui Convert Entities.
Click pe Sketch5 in FeatureManager design tree apoi click pe Extruded Boss/Base din toolbar Features.
In tabul From lasam optiunea implicita Sketch Plane, operatia realizandu-se de la planul schitei.
In tabul Direction 1 alegem Up To Vertex si apoi click pe punctul magenta (Point6@Sketch4).
SolidWorks recunoaste schita ca fiind valida si executa operatia rezultand urechea cu tot cu alezajul din ea.
Un preview cu rezultatul operatiei este afisat.
Validam operatia.
Final
lectia_ii_2.pdf
Vizualizati in format PDF 3D modelul prezentat in aceasta lectie.
Click pe icon-ul alaturat.


Idem pentru proiectia pe planul Right, selectand schita din dreapta, aceasta pliindu-se intr-un plan paralel cu planul Right devenind gri si generand schita Sketch4.
Concluzii
Pentru parametrizarea modelului este suficient sa definim schitele initiale (cu dimensiuni sau constrangeri), modificarile dimensionale ulterioare reflectandu-se asupra modelului.
Este imperios necesar ca desenul 2D sa fie corect executat si schitele aliniate.
Uneori sunt necesare doar doua vederi 2D ale piesi de modelat.


Parerea ta conteaza!
Va invit sa trimiteti idei si sugestii legate de aceste lectii. Lectiile sunt pe placul tau? Pentru ca aceste materiale sa fie mai bogate in informatii utile, trebuie ca si voi, cititorilor, sa contribuiti cu ceva! Spune-mi sugestiile tale referitoare la continutul lor, daca ti se pare util sau nu, daca merita tot acest efort sau nu, sau chesti de genul asta.
Te rog sa folosesti link-ul de mai jos pentru a-mi trimite feedback.

Pentru a afla noutati si a fi curent cu actualizarea paginii,
da LIKE florinababei.eu pe Facebook! Multumesc!