Google
Harta Site (RO)

Site Map (EN)
Acasa

Cariera

Proiectare 3D
                 

Lectii
SolidWorks


Proiectare 2D

Galerie foto

Galerie video

Download

Servicii

Link-uri

Contact
Data lansare /
Release date
April 20, 2008

Acasa | Cariera | Proiectare 3D | Lectii SolidWorks  | Proiectare 2D

Galerie foto | Galerie video | Download | Servicii | Link-uri | Contact

Copyright 2015 Florin Ababei. All rights reserved.
Back to top  |  Back to Lectii SolidWorks  |  Trimite feedback  |  Feedback-uri primite

Lectii SolidWorks - LECTIA I.3 nivel INCEPATOR
Mirror. Primul meu model solid 3D realizat in SolidWorks. (partea II)

In aceasta parte a II-a vom continua modelarea piesei suport, modelare inceputa in Lectia I.2 si al carui desen (realizat in AutoCAD) il gasiti la Lectia II.2. Intrucat suntem la a treia lectie la acest nivel, voi trece putin mai rapid peste detalii care au mai fost discutate in lectiile anterioare, fara insa a omite sa le amintesc, fiind pasi esentiali in realizarea cu succes a modelului. Daca aveti neclaritati, nu ezitati sa ma contactati.

L1.3.1 Schita urechii
Schimbati orientarea Normal To pe laterala bazei si initiem o schita pe acea suprafata plana.
Schitarea o incepam prin trasarea unei linii cu punctul de inceput coincident cu muchia de jos a bazei.
Parerea ta conteaza!
Va invit sa trimiteti idei si sugestii legate de aceste lectii. Lectiile sunt pe placul tau? Pentru ca aceste materiale sa fie mai bogate in informatii utile, trebuie ca si voi, cititorilor, sa contribuiti cu ceva! Spune-mi sugestiile tale referitoare la continutul lor, daca ti se pare util sau nu, daca merita tot acest efort sau nu, sau chesti de genul asta.
Te rog sa folosesti link-ul de mai jos pentru a-mi trimite feedback.

Pentru a afla noutati si a fi curent cu actualizarea paginii,
da LIKE florinababei.eu pe Facebook! Multumesc!
Miscam mouse-ul in plan vertical (asigurandu-ne de prezenta mark-erului ce indica verticalitatea liniei trasate). Nu ne va preocupa valoarea indicata langa cursor si care indica lungimea segmentului trasat ci doar acuratetea formei.
Click pentru definirea segmentului de dreapta vertical. In mod implicit, SolidWorks continua schitarea tot cu un segment de dreapta.
Ne intoarcem cu mouse-ul pe pozitia de final al segmentului trasat, SolidWorks va afisa un marker ce indica o concentricitate...
... iar programul va comuta in mod automat pe trasarea unui arc de cerc cu punctul de start finalul segmentului deja trasat. Pozitionam mouse-ul astfel incat arcul de cerc trasat sa aiba 180 grade (valoarea A indicata langa cursor si care se schimba odata cu miscarea lui). Valoarea razei nu are importanta acum in faza de schitare.
Click pentru definitivarea semicercului. Se continua schitarea cu un segment de dreapta (in mod implicit, dealtfel) vertical si care il dorim coincident cu aceeasi muchie a bazei de la care am pornit schitarea. Sunt afisate mark-ere care indica coincidenta cu muchia dorita, verticalitate si tangenta liniei trasate la arcul de cerc precedent. Facem click si avem segmentul de dreapta dorit.
Click pe punctul de incepul al schitarii (sunt afisate mark-ere de concentricitate cu acel capat de linie si orizontalitatea segmentului de dreapta trasat).
Schitarea este astfel terminata.
Schita nu este inca cu statutul Fully Defined, daca tragem de unul din vertex-uri schita se va scala, pastrandu-si forma.
Aplicam constrangeri pentu a defini schita: cu tasta Ctrl apasata selectam centru semicercului si originea sistemului de coordonate. Punctele selectate sunt afisate cu albastru. In PropertyManager selectam Vertical in tab-ul Add Relations.
Adaugam dimensiunea pe verticala dintre muchia inferioara a bazei si centrul semicercului, Click pe segmentul orizontal al schitei, click pe semicerc sau pe centrul lui si miscand spre lateral mouse-ul se va pozitiona cota printr-un click. Se introduce valoarea si se valideaza.
In continuare (avand dimensionarea activa) dimensionam raza semicercului printr-un click pe semicerc urmat de un click pentru pozitionarea cotei. In caseta de dialog aparuta se introduce dimensiunea si se valideaza.
In acest moment schita a capatat statutul Fully Defined, capatand integral culoarea neagra iar in barea de stare se afiseaza Fully Defined.
L1.3.2 Extruded Boss/Base pentru realizarea urechii
In aceasta faza (CHIAR DACA NU ATI IESIT DIN MODULUL DE SCHITARE), daca se apasa Extruded Boss/Base din tabul Feature situat in CommandManager se va realiza operatia. Un preview ne este afisat insa in aceasta orientare nu ne putem pronunta daca directia de extrudare este corecta. Comutam orientarea pe Trimetric (prin dublu click pe orietarea pomenita) in caseta de dialog Orientation aparuta prin apasarea tastei Space.
In vedera trimetrica vedem ca orientarea operatiei este gresita, adaugand material inspre exteriorul bazei. Vrem insa ca orientarea operatiei sa fie in sens opus si pentru aceasta va trebui sa apasam butonul Reverse Direction din Extrude aflat in PropertyManager.
Introducem si valoarea dorita pentru Blind in campul Depth si validam operatia.
Observatie:
In PropertyManager, aceasta operatie nefiind o Base Feature (care este intotdeauna prima operatie intr-un arbore), apare o noua optiune: Merge result, in mod default bifata. In acest mod unifica operatia curenta cu restul modelului (daca aceasta este posibil). Daca optiunea este nebifata, operatia creaza corpuri solide distincte, evidentiate in FeatureManager design tree in folderul Solid Bodies (in paranteza sunt indicate numarul de corpuri solide).

L1.3.3 Executarea urechii simetrice
Intrucat piesa este simetrica in raport cu planul Front, vom apela la functia Mirror pentru a crea partea simetrica. Este un mod elegant de a crea parti ale unei piese in raport cu un plan sau o fata a modelului, scutind astfel timp pretios pentru modelare. Apelarea se face astfel:


    L1.3.3.1 Mirror - notiuni de baza
   Creeaza o copie a unei operatii (sau a mai multor operatii) oglindite in raport cu un plan de oglindire sau in raport cu o fata a modelului. Puteti selecta operatia din arbore sau puteti selecta o fata a respectivei operatii.
Mirror Face/Plane
Este planul sau fata in raport cu care se face oglindirea.

Features to Mirror
Se specifica ce operatii participa la operatie, acestea se selecteaza din arborele aparut in aria grafica.

Bodies to Mirror
Daca se doreste selectarea intregului model sau a unui corp distinct al acestuia, selectia facandu-se prin click pe model in zona grafica.

Faces to Mirror
Optiunea este utila in cazul part-urilor importate in care procesul de import include fetele operatiei dar nu si operatia propriuzisa. Se face click pe fata dorita.

Options
Optiunea Geometry Pattern este valida doar pentru Features to Mirror si Faces to Mirror si trebuie bifata daca modelul este format din mai multe corpuri (Solid Bodies), caz in are in tabul Feature Scop aveti posibilitatea oglindirii unui anumit corp.
Propagate visual properties este implicit bifata si va oglindi si caracteristicile vizuale ale partilor oglindite (culori, texturi etc)


Selectam Front Plane in Mirror Face/Plane si Extrude3 la Features to Mirror, lasand restul optiunilor implicite. Un preview ne este infatisat. Validam operatia.
Apare operatia Mirror1 in FeatureManager design tree.
L1.3.4 Executarea alezajului in cele doua urechi
Va trebui sa schitam un cerc pe fata plana a urechii, concentric cu semicercul acesteia. Apasam pe Circle in tabul Sketch din CommandManager.
Click pe fata plana a urechii...
Observatie:
Va sfatuiam intr-o lectie anterioara sa schitati avand orientarea Normal To la planul de schitare. In continuare va voi demonstra ca schitarea se poate realiza si fara a schimba orientarea, pentru zone neaglomerate cu muchii, vertex-uri aceasta realizandu-se usor fara sa existe posibilitatea ca click-ul realizat sa se "agate" de o muchie sau vertex nedorit. Daca se aintampla acest lucru va trebui stearsa conditia aparuta (coincidenta, concentricitate, etc) si definita schita cu dimensiuni.
Pozitionam mouse-ul (care si-a schimbat forma avand forma unui creion alaturi de o entitate cerc) pe muchia semicercului urechii, aceasta isi va schimba culoarea si va afisa punctele caracteristice - capatele arcului, mijlocul si centrul sau.
Click in centrul semicercului (este afisat mark-erul ce coincidenta)...
Deplasam mouse-ul pentru materializarea cercului si apoi click pentru trasarea lui.
Adaugam o dimensiune (diametrul cercului) apeland Smart Dimensions din tabul Sketch in CommandManager.
Click pe cerc, este materializata cota (ca diametru), click pentru pozitionarea ei si apoi introducem valoarea diametrului in casuta aparuta dupa care validam.
In acest stadiu, fara a fi nevoie de a parasi si valida schita, apelam functia Extruded Boss/Base pentru realizarea decuparii. In preview verificam daca orientarea este cea dorita, daca nu apasam Reverse Direction iar Direction1 alegem Through All.

Sfat:
Nu am fost niciodata de acord cu plimbarea pe ecran cu mouse-ul, cautand sa am intotdeauna cat mai putine toolbar afisate pe display astfel incat aria grafica sa fie maxima, sa fac cat mai putine click-uri cu putinta. Pentru aceasta mi-am impus (in paranteza fie spus mi se trage inca de cand lucram in AutoCAD, avand un display pe atunci de 14", cand mana dreapta era pe mouse iar stanga pe tastatura si apelam comenzile cu aceasta, shortcut-uri definite asa cum mi-a fost comod in acad.pgp) si folosesc in mod curent pentru cele mai utilizate comenzi tot felul de combinatii de taste castigand timp si obosind poate mai putin. Am un coleg de birou care si-a afisat toate toolbar-urile posibile din SolidWorks si, in ciuda faptului ca are monitor mare, si-a micsorat considerabil aria grafica, display-ul a defenit incarcat, foarte colorat. Intr-un cuvant: obositor.
Va recomand sa va definiti scurtaturi sau sa completati lista celor definite implicit cu altele. Spre exemplu, pentru Extruded Boss/Base am definit (sau era implicit, nu mai stiu) combinatia de taste Alt+E, pentru Extruded Cut definind Ctrl+Alt+E.
Aveti mai jos o lista cu scurtaturile folosite de mine (asa cum a fost copiata din SolidWorks 2008), cu putin efort dar care va fi rasplatit mai tarziu, va garantez, utilizandu-le veti constata un mare progres. Si eu le mai incurc uneori, sunt multe.
lista_mea_cu_shortcut-uri.txt (3kb)
Descarcati lista mea cu shortcut-uri pentru a avea o idee cum mi-am configurat in acest sens SolidWorks.
Click pe icon-ul alaturat.


Un preview ne este infatisat asupra efectului operatiei asupra modelului existent. Validam operatia.
L1.3.5 Executarea pragului dintre cele doua urechi
Initiem o schita pe o fata plana a uneia din urechi. Click pe fata respectiva apoi click pe Sketch in meniul contextual aparut.
Schimbam orientarea in Normal To prin executarea unui dublu click pe  *Normal To in caseta Orientation aparuta ca urmare a apasarii tastei Space. Click pe Corner Rectangle in tabul Sketch din CommandManager.
Lasam implicita optiunea de desenare a unui dreptunghi definit de doua colturi si pozitionam mouse-ul in dreptul intersectiei bazei cu muchia interioara a urechii. Mark-erul de coincidenta este afisat si facem click pentru pozitionarea coltului din stanga jos al dreptunghiului.
Miscam mouse-ul catre muchia interioara a celei de-a doua urechi, il pozitionam pe muchie (este afisat un mark-er de coincidenta). Facem click avand astfel desenat dreptunghiul.
Pentru a defini complet schita, cotam latura superioara a dreptunghiului in raport cu muchia de jos a bazei. Introducem valoarea dimensiunii in caseta Modify aparuta dupa click-ul de pozitionare a cotei. Salvam valoarea si caseta de dialog se inchide singura.
Folosesc (dupa definirea completa a schitei) shortcut-ul definit pentru Extruded Boss/Base (vezi justificarile de mai sus), adica Alt+E. Schimbam orientarea in Trimetric pentru a verifica daca directia de extrudare este corecta.
SolidWorks executa operatia in directia normala la suprafata spre exterior asa ca va trebui sa o inversam . Prin definirea suprafetei pana la care sa execute extrude (Up To Surface in sectiunea Direction1) ii vom dictata practic si directia in care sa adauge material.
SolidWorks executa operatia in directia normala la suprafata spre exterior asa ca va trebui sa o inversam . Prin definirea suprafetei pana la care sa execute extrude (Up To Surface in sectiunea Direction1) ii vom dictata practic si directia in care sa adauge material. Pentru selectarea suprafetei in cauza, va trebui sa rotim modelul astfel incat sa fie vizibila acea suprafata. Facem click cu butonul scroll al mouse-ul in zona grafica si cu el apasat rotim usor modelul. Eliberam rotita scroll al mouse-ului si selectam cu click una din suprafetele plane ale uneia din urechi, suprafata opusa celei de schitare). Aceasta isi schimba culoarea aratand ca este selectata ne este infatisat un preview al operatiei si apoi validam.
Modelul esta finalizat. Felicitari!
Un link catre un fisier PDF 3D il gasiti la finalul Lectiei II.2

Concluzie:

1.  La o prima vedere este mai laborios sa modelam pas cu pas o piesa, aceasta se vede comparand arborele cu operatii (design tree) infatisat in figura de mai sus si care are 6 operatii, cu cel obtinut prin modelarea avand ca baza desenul 2D executat in AutoCAD care are doar 4 operatii (vezi Lectia II.2). Insa in spatele operatiilor din lectia aceasta avem schite complet definite (constrangeri si dimesiuni) care ne vor fi de un real folos la executarea desenului de executei (veti vedea intr-o lectie viitoare!). In modelul de la Lectia II.2, schitele care au stat la baza modelarii sunt nedefinite dimensional. Am putea sa le definim si acolo insa avem trei schite aliniate ce necesita multa munca pentru a le dimensiona.

2.  In lectia de fata am parcurs pas cu pas modelarea piesei, am creat operatii pentru baza, gauri in baza, urechi, etc. dar prin comasarea in aceasi schita a mai multor elemente (de exemplu baza si gaurile din ea puteau fi executate in acelasi pas) putem reduce numarul de operatii din arbore.

Tema.
Va propun la final sa realizati acelasi model in urmatorii 3 pasi (suna mai bine, nu?):
a. Realizarea bazei cu tot cu gauri in ea;
b. Realizarea unei urechi pe toata latimea piesei, cu tot cu gaura in ea,
c. Realizarea unei decupari in lungul piesei (in zona urechii) care sa elimine materialul in plus dintre urechi si sa materializeze si pragul dintre ele.

Va rog sa imi trimiteti pe email modelul realizat si voi fi nespus de bucuros sa vad ca ati reusit.
Succes!