Google
Harta Site (RO)

Site Map (EN)
Acasa

Cariera

Proiectare 3D
                 

Lectii
SolidWorks


Proiectare 2D

Galerie foto

Galerie video

Download

Servicii

Link-uri

Contact
Data lansare /
Release date
April 20, 2008

Acasa | Cariera | Proiectare 3D | Lectii SolidWorks  | Proiectare 2D

Galerie foto | Galerie video | Download | Servicii | Link-uri | Contact

Copyright 2015 Florin Ababei. All rights reserved.
Back to top  |  Back to Lectii SolidWorks  |  Trimite feedback  |  Feedback-uri primite

Lectii SolidWorks - LECTIA I.2 nivel INCEPATOR
Extruded Boss/Base si Extruded Cut. Primul meu model solid 3D realizat in SolidWorks. (partea I)

In aceasta lectie vom modela piesa suport al carui desen (realizat in AutoCAD) il gasiti la Lectia II.2. Daca in acea lectie am folosit desenul 2D pentru modelarea 3D, aici vom schita si modela pas cu pas piesa.
Intrucat prezentarea va fi mai amanuntita (fiind la sectiunea INCEPATOR) si pentru a evita plictisirea cursantilor cu lectii prea lungi, vom modela intreaga piesa in doua parti. In prima parte vom modela baza cu cele doua gauri iar in partea a doua vom definitiva modelul.

L1.2.1 Schita bazei
Tinand cont de cele scrise despre Design Intent la Lectia II.2 (partea teoretica) si despre schitare la Lectia I.1, initiem o schita pe planul Top (in acest fel orientarea devine normala la planul Top) si incepem schitarea accesand comanda Line.


Pozitionam mouse-ul deasupra originii (icon-ul rosu din zona grafica). Programul sesizeaza si indica coincidenta dintre capatul liniei si origine, afisand markerul corespunzator.
Parerea ta conteaza!
Va invit sa trimiteti idei si sugestii legate de aceste lectii. Lectiile sunt pe placul tau? Pentru ca aceste materiale sa fie mai bogate in informatii utile, trebuie ca si voi, cititorilor, sa contribuiti cu ceva! Spune-mi sugestiile tale referitoare la continutul lor, daca ti se pare util sau nu, daca merita tot acest efort sau nu, sau chesti de genul asta.
Te rog sa folosesti link-ul de mai jos pentru a-mi trimite feedback.

Pentru a afla noutati si a fi curent cu actualizarea paginii,
da LIKE florinababei.eu pe Facebook! Multumesc!
Miscam mouse-ul in plan orizontal, programul sesizeaza si indica intentia de a trasa linia orizontala prin afisarea markerului ce indica orizontalitatea si a lungimii segmentului trasat.
Facem click pentru realizarea liniei orizontale. In aceasta faza a schitarii nu are importanta lungimea segmentului trasat ci doar orizontalitatea lui. Dupa finalizarea schitei o vom aduce la statutul Fully Defined prin adaugarea de dimensiuni (relatiile geometrice le pune SolidWorks in locul nostru).
Imediat dupa trasarea primului segment, miscarea din mouse ne evidentiaza cerinta programului de a continua schitarea tot cu un segment de linie (care in acest exemplu nu mai este orizontal).
Daca ne intoarcem in punctul de final al primului segment, SolidWorks va schimba intentia de schitare din segment de linie in arc de cerc.
Miscam mouse-ul intr-o pozitie verticala relativ la punctul de inceput al arcului (pentru care unghiul A=180 grade) - pus in evidenta de linia punctata verticala. Valoarea razei nu are importanta acum.
Facem click definitivand semicercul. Miscarea din mouse ne va evidentia intentia programului de a continua schitarea cu un segment de linie. Asta si vrem, nu?
Miscam mouse-ul in directie orizontala pana programul ne indica verticalitatea cu punctul de inceput al schitei. Programul ne indica faptul ca segmentul trasat va fi orizontal si tangent la arcul precedent. Facem click.
In mod default, SolidWorks continua schitarea cu un segment de linie.
Ne intoarcem in punctul de final al segmentului orizontal abia trast segment si programul va comuta pe schitarea unui arc de cerc.
Facem click in punctul de inceput al schitei (care spuneam ca este si originea sistemului de coordonate). In acest fel respectam conditiile ca pentru Base Feature sa fie doar un contur inchis, neintersectabil.
In acest moment schita noastra are statutul Under Defined, singurul punct fix fiind cel de inceput al schitarii care l-am dorit coincident cu originea. Gradele de libertate ale schitei se pot vedea daca "agatam" de unul de puncte cu mouse-ul, facem click si tragem de ea. Observam ca schita isi pastreaza forma (datorita constrangerilor de orizontalitate si tangenta) dar isi modifica dimensiunile.
Este momentul sa adaugam dimensiuni pentru definirea completa a schitei. Click pe Smart Dimensions in tabul Sketch din CommandManager.
Click in centrul arcului din stanga ...
Apoi click in centrul arcului din dreapta ...
Intrucat dorim introducerea unei dimensiuni orizontale, tragem mouse-ul in jos si facem clisk unde dorim pozitionarea cotei.
Intrucat dorim introducerea unei dimensiuni orizontale, tragem mouse-ul in jos si facem clisk unde dorim pozitionarea cotei.
Click pe Zoom to Fit din Heads-up View Toolbar din partea superioara a zonei grafice pentru a vizualiza (daca este necesar) schita in intregime.
In urma adaugarii dimensiunii, schita si-a pierdut un grad de libertate. Daca "agatam" si tragem de acelasi punct vom observa ca isi pastreaza forma si lungimea, modificandu-se doar in lungul axei Z.
Pentru a-i suprima si acest ultim grad de libertate si a aduce schita la statutul Fully Defined, click pe Smart Dimensions in tabul Sketch din CommandManager. Pozitionam mouse-ul pe arcul de cerc din dreapta (sau stanga, cum doriti), acesta isi schimba culoarea pentru a-l scoate in evidenta, si click pentru a desavarsi comanda.
SolidWorks va afisa valoarea curenta a razei...
In caseta de dialog aparuta tastam valoarea dorita si validam. Schita a capatat statutul Fully Defined schimbandu-si culoarea in negru.
Intrucat este o piesa simetrica si pentru a fi consecvent in ce am afirmat in Lectia I.1, vom muta schita astfel incat planele Front si Right care trec prin origine sa fie plane de simetrie.
Desigur ca schitarea o puteam incepe de oriunde din zona grafica (nu din origine cum v-am invatat in aceasta lectie), adauga cotele si muta ulterior schita in raport cu planele de simetrie. Pentru schite mai complicate nu veti avea certitudinea ca este complet definita prin adaugarea dimensiunilor fara a fi legata cu un punct de origine, ea fiind toata de culoare albastra.
Pentru a putea muta schita vom sterge coincidenta dintre capatul liniei si origine. Click pe ea si apoi apasati tasta Delete. Acelasi rezultat il puteti obtine utilizand butonului Display/Delete Relations din toolbar Sketch sau in Menu Bar Tools, Relations, Display/Delete ..., identiifcati in lista coincidenta respectiva (isi va schimba culoarea cand va fi selectata) si apasati butonul Delete.
Agatand schita de unul din vertex-uri si tragand, schita se va deplasa pastrandu-si forma si dimensiunile.
Pentru a selecta mijlocul segmentului de jos, pozitionati mouse-ul deasupra lui, click dreapta si din meniul aparut alegeti Select Midpoint.
Apasati si mentineti tasta Ctrl si selectati originea ...
Selectati Vertical in tab-ul Add Relations.
Schita se va muta astfel incat sa se respecte aceasta constrangere si o relatie Vertical apare in tab-ul Existing Relations.
Selectam apoi cu tasta Ctrl apasata originea si centrul unuia din cele doua semicercuri apasand apoi pe Horizontal in tab-ul Add Relations.
Schita va capata statutul Fully Defined. Iesim din editare validand schita.
L1.2.2 Crearea Base Feature pentru model
Primul Feature creat este Base Feature. Crearea lui se face apasand, cu schita selectata in FeatureManager design tree:

    L1.2.2.1 Extruded Boss/Base - notiuni de baza
   Creeaza o operatie prin extrudarea unui obiect 3D dintr-o schita 2D adaugandu-i cea de-a treia dimensiune. Aceasta poate fi o Base (caz in care intotdeauna se realizeaza prin adaugare de material), o Boss (care adauga material la o alta operatie Extrude deja existenta) sau un Cut (care inlatura material).


From (Start Condition)
Se specifica de unde se realizeaza operatia: de la planul de schitare (Sketch Plane), de la o suprafata (Surface), fata (Face) sau plan (Plane), de la un plan paralel cu planul de schitare ce trece printr-un vertex (Vertex) sau la o distanta de planul de schitare (Offset).

Direction 1 (End Condition)
Se specifica pana unde se realizeaza operatia: cu o valoare (Blind), pana la un vertex (Up To Vertex) sau o suprafata (Up To Surface), pana la o distanta de la o suprafata (Offset From Surface), pana la un corp (Up To Body) sau cu o valoare de o parte si de alta a planului (Mid Plane).

Direction 2 (End Condition)
Se bifeaza daca se doreste extrude si in directie opusa celei de baza. Setarile sunt similare si independente de cele ale directiei de baza.

Selected Contours
In cazul in care schita are mai multe contururi inchise, se selecteaza cele care vor participa la operatie. Acestea vor capata culoare rosie.
Pentru toate aceste optiuni, la Direction 1 si Direction 2, putem defini inclinarea cu care sa se faca extrude. Se apasa butonul Draft On/Off si se seteaza unghiul in caseta Draft Angle. Prin bifarea casutei Draft Outward indicam ca inclinarea sa se faca in directie opusa (de regula "in afara", deoarece implicit extrude se realizeaza cu inclinarea "spre interior")

    L1.2.2.2 Realizarea operatiei
   Orientarea modelului devine trimetrica si un preview este infatisat in zona grafica. La Direction 1 se lasa Blind, pentru valoarea Depth se tasteaza 12 lasand celelalte optiuni implicite. Se valideaza operatia in coltul de confirmare.


Felicitari! Ati creat primul dvs. model solid 3D!
Sa nu uitati nici o clipa ca prin acesti pasi am trecut si eu!
In FeatureManager design tree apare operatia Extrude1 avand subordonata schita Sketch1 de la care provine.
L1.2.3 Schita pentru realizarea decuparilor in baza
Schimbam orientarea astfel incat sa fie normala la suprafata pe care vom schita (recomand ca INTOTDEAUNA schitarea sa se execute avand orientarea Normal To la planul sau suprafata de schitare), apasand butonul Normal To din toolbar-ul contextual aparut la selectarea suprafetei de schitare.
Initiem schita pe suprafata modelului. Nu va mai spun cum, ar trebui sa stiti...
Apasam butonul Circle din tabul Sketch din CommandManager...
Pozitionam mouse-ul deasupra arcului de cerc si in acest fel SolidWorks va evidentia centrul si punctele caracteristice ale arcului (respectiv capetele si mijlocul lui).
Facem click in centrul arcului de cerc (este afisat markerul care ne indica coincidenta) pentru a pozitiona centrul cercului dorit a fi schitat.
Deplasam mouse-ul si facem click pentru definitivarea primului cerc. Similar procedam cu cel de-al doilea cerc concentric cu celalalt arc de cerc al bazei.
Selectam cele doua cercuri tinand tasta Ctrl apasata si in tabul Add Relations din PropertyManager facem click pe Equal pentru a constrange cele doua cercuri sa aiba acelasi diametru.
Este momentul sa definim complet a schita. Click pe Smart Dimensions in tabul Sketch din CommandManager, click pe unul din cercuri (care au diametre egale, nu?), click din nou pentru pozitionarea cotei si apoi tastam valoarea diametrului in caseta de dialog afisata. Validam operatia.
L1.2.4 Executarea decuparilor
Cu schita selectata sau chiar daca nu am parasit schitarea dar avem o schita valida, click pe:

    L1.2.4.1 Extruded Cut - notiuni de baza
   Operatiea inlatura material din modelul existent. Datele de intrare sunt foarte similare operatiei Extruded Boss/Base.


From (Start Condition)
Se specifica de unde se realizeaza operatia: de la planul de schitare (Sketch Plane), de la o suprafata (Surface), fata (Face) sau plan (Plane), de la un plan paralel cu planul de schitare ce trece printr-un vertex (Vertex) sau la o distanta de planul de schitare (Offset).

Direction 1 (End Condition)
Se specifica pana unde se realizeaza operatia: cu o valoare (Blind), pana la urmatoarea suprafata (Up To Next), pana la un vertex (Up To Vertex) sau o suprafata (Up To Surface), pana la o distanta de la o suprafata (Offset From Surface), pana la un corp (Up To Body) sau cu o valoare de o parte si de alta a planului (Mid Plane).

Direction 2 (End Condition)
Se bifeaza daca se doreste extrude si in directie opusa celei de baza. Setarile sunt similare si independente de cele ale directiei de baza.

Selected Contours
In cazul in care schita are mai multe contururi inchise, se selecteaza cele care vor participa la operatie. Acestea vor capata culoare rosie.
Pentru toate aceste optiuni, la Direction 1 si Direction 2, putem defini inclinarea cu care sa se faca extrude. Se apasa butonul Draft On/Off si se seteaza unghiul in caseta Draft Angle. Prin bifarea casutei Draft Outward indicam ca inclinarea sa se faca in directie opusa (de regula "in afara", deoarece implicit extrude se realizeaza cu inclinarea "spre interior")

    L1.2.4.2 Realizarea operatiei de indepartare de material
   Un preview este infatisat in zona grafica. La Direction 1 se seteaza Up To Next, lasand celelalte optiuni implicite. Se valideaza operatia in coltul de confirmare.


Ne oprim aici pentru aceasta prima parte a lectiei, in partea a II-a vom continua si definitiva modelul.
lectia_i_2.pdf
Vizualizati in format PDF 3D modelul prezentat in aceasta lectie.
Click pe icon-ul alaturat.